Wednesday 30 November 2011

Luahan ku .... EKZEMA

Anak Bongsu .
Mengimbau kenangan lalu,aku selalu merasa risau dengan anak bongsu yang mengidap penyakit kulit yang  di panggil EKZEMA.Selimut,bantal,baju yang dikenakan,cadar dan tuala semuanya ada darah.(Tu!! lihat pada gambar..ada darah di tualakan).Aku pun hairan kenapa anak bongsu saya mengidap penyakit ini.Aku jadi blurr...kasihan melihat keadaannya,bayangkan usianya ketika itu baru 2 bulan..Rutin setiap hari memandikan anak bongsu dengan air paip,keadaan bilik yg agak panas,pakaian aku cuci dengan sabun pencuci kain serbuk,memandikannya pula dengan mandian bayi berjenama.Aduhhhh!!!!makin teruk pula ,dulu hanya dua belah pipinya...saja..Kini,hampir seluruh badan!terutama di pergelangan tangan,kaki leher,dada..aku? jadi panik..kini darah makin banyak keluar..Yang menghairankan ....Anak bongsu ..tak pula menangis..tapi makin kuat mengaru!akhirnya.. aku menghabiskan masa membaca dan bertanya tak kiralah dari mana sumbarnya..janji anak bongsu yang aku sayangi ini.. sembuh. Pernah juga saya berubat Kampung..akar2 kayu..lendirnya di minum dan sapu...semua Cara aku  gunakan utk mengubati penyakit ini..Tepung Jagung,kanji(mcm 2 jak),bedak sejuk(berubat)siap di tempah oleh kawan dari luar negara..Cara Moden..melalui perubatan .. aduii sampai saya pergi jumpa pakar,lagi merisaukan aku sebapnya ubat2 yang di berikan oleh Doktor @ pn di beli dari Farmasi.... menghakis kulit mengandungi (STEROID!!!) Penggunaan yang berlarutan boleh merosakan buah pinggang...Syukurlah.kini dah 1 tahun 3 bulan... barulah aku benar2 tahu cara mengawal punca penyakit anak bongsu kesayangan ..(Tanpa menggunakan Ubat Sapu).Tapi ingat ya, anak2 yang mengidap penyakit ini..tiada yang 100% sembuh...tak kira umur ,mesti akan berulang jika pantang di langgar.

No comments:

Post a Comment